گزارش وبینار «چگونه می توان برای گرنت شورای تحقیقات اروپا درخواست داد؟ استراتژی، فرایند ارزیابی درخواست و اجتناب از اشتباه»

 | تاریخ ارسال: 1400/12/27 | 

وبینار "چگونه می‌­توان برای گرنت شورای تحقیقات اروپا درخواست داد؟" در روز چهارشنبه، مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۶۰ نفر از اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران حوزه‌­های گوناگون علمی در بستر فضای مجازی و به زبان انگلیسی برگزار گردید.
بخش نخست وبینار به معرفی مرکز مطالعات اروپا، و زمینه‌ی فعالیت دپارتمان‌های مرکز اختصاص یافت و نیز مأموریت‌ها، اهداف و فعالیت‌های اصلی این مرکز به اختصار شرح داده شدند. اطلاعات تکمیلی در خصوص موارد مورد اشاره، جهت آشنایی بیشتر و بهره‌مندی علاقه‌مندان، بر روی وب‌سایت مرکز مطالعات اروپا قرار گرفته است.
(www.ces.khu.ac.ir)
پس از معرفی مختصر مرکز مطالعات اروپا، از پروفسور فرانز نوی بائر دعوت شد تا به سخنرانی بپردازند. ایشان هدف اصلی شورای تحقیقات اروپا (ERC)[۱] را تشویق برای انجام پژوهش­‌هایی با کیفیت بالا در اروپا از طریق فاند رقابتی اعلام و به شرح اهداف این شورا پرداختند و خاطر نشان کردند که شورای تحقیقات اروپا به طور ویژه علاقه‌­مند به تشویق برای ارائه­‌ی پروپوزال­‌های عالی از سوی پژوهشگران کشورهای غیر مرتبط است که مایل به انجام پروژه در اتحادیه اروپا و یا کشورهای مرتبط با آن باشند. در ادامه توضیحاتی در خصوص ویژگی و شرایط پژوهشگران ارائه و ابداع اصطلاح "پژوهش مرزی" توسط ERC شرح داده شد چراکه امروزه گاه تمایز میان پژوهش‌­های پایه با کاربردی مبهم شده‌­اند لذا این اصطلاح برای فعالیت­‌های شورای تحقیقات اروپا ابداع شده و به کار گرفته می­‌شود. این شورا صرفاً برای پیشنهادهای عالی بودجه اختصاص می­دهد و این تحقیقات تا ۵ سال می‌­توانند این حقوق را دریافت کنند.
پروفسور نوی بائر، انواع گرنت‌­های ERC، نحوه­‌ی آغاز فرآیند دریافت گرنت، شایستگی­‌های لازم برای دریافت گرنت، محل انجام پژوهش، معیارهای ارزیابی و ... را تشریح و توضیحاتی در خصوص چگونگی سرمایه­‌پذیر بودن یک پروژه ارائه نمودند. ایشان یادآور شدند که بین ۱۱ تا ۱۵ درصد برنامه­‌ها، تأمین مالی می‌­شوند لذا به توضیح دو مرحله­‌ی ارائه­‌ی پروپوزال و ارزیابی آن توسط هیئت متخصص و نکات مهم این فرآیندها پرداختند.  ایشان در ادامه چند نمونه از پروژه‌­هایی که اخیراً  و در فراخوان­‌های ۲۰۲۱ موفق به دریافت بودجه شده‌­اند را برای مخاطبان معرفی و آماری در خصوص میزان موفقیت پروپوزال­‌های واصل شده‌­ی حوزه­‌های گوناگون علمی در برنامه­‌های ۲۰۲۱ ارائه نمودند. به طور میانگین، نرخ موفقیت پروپوزال­‌ها در دریافت گرنت، تقریباً ۹.۸ درصد بوده است.
پروفسور نوی بائر، پس از پایان سخنرانی، پاسخگوی پرسش‌­های حضار بودند.



برای دانلود و مشاهده فیلم وبینار اینجا را کلیک کنید.
برای مشاهده و دریافت فایل ارائه وبینار اینجا را کلیک کنید. 


تهیه و تنظیم گزارش: آیدا دیرمجائی (دانشجوی دکتری آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی)


 

 


 European Research Council (ERC).[۱]



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1647 بار   |   دفعات چاپ: 154 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر