۱-۲- انقلاب صنعتی

 | تاریخ ارسال: 1400/5/7 | 

پس از گذار از عصر شکار  و کشاورزی و تمایل بشر به استفاده ازنیروی ماشین (آب و بخار) به جای نیروی انسان،  انقلاب صنعتی اول (Industry ۱.۰) شکل گرفت و سپس با کشف الکتریسیته، فناوری تولید انبوه، تحولی بزرگ در صنعت بوجود آورد (Industry ۲.۰).   با ظهور کامپیوترها، صنایع وارد مرحله اتوماسیون سازی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال شدند (Industry ۳.۰).  با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباط بین فضای فیزیکی و مجازی از طریق سیستم های سایبر- فیزیکی (CPS)، انقلاب صنعتی چهارم  (Industry ۴.۰) شکل گرفت. در نسل پنجم صنعت (Industry ۵.۰)  بر خلاف نسل های اخیر که در آنها نقش انسان در صنایع کمرنگ شده بود، مجدد «قابلیت شناخت انسان» وارد صنعت شده و سیستم های شناختی سایبر- فیزیکی (Cyber physical cognitive systems) و سفارشی سازی انبوه (Mass customization) بوجود آمده اند.  شکل زیر روند تحول صنعت از صنعت نسل اول تا صنعت نسل پنجم را نشان می دهد.


 


شکل ۱-۲-۱- روند تحول صنعت


 
توسعه فناوری‌هایی مانند روبات‌های پیشرفته، اینترنت اشیا، تحلیل داده‌های بزرگ، شناسایی امواج رادیویی، پردازش ابری، پردازش شناختی، یادگیری ماشین، سیستم های سایبر- فیزیکی، چاپگرهای سه بعدی و غیره، انقلاب صنعتی چهارم  را بوجود آورده اند. شکل های زیر برخی از این فناوری ها را نشان می دهد.




شکل ۲-۲-۱- برخی فناوری های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم


 



شکل ۳-۲-۱- برخی فناوری های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم


 
به منظور همکاری انسان و ماشین، فناوری‌هایی مانند روبات‌های پیشرفته (کوبوت ها)، بلاک‌چین صنعتی، پهبادها، فناوری ۵G و بالاتر و غیره، انقلاب صنعتی پنجم را بوجود آورده اند. برخی از این فناوری ها در شکل زیر آورده شده اند.

 



شکل ۴-۲-۱- برخی از فناوری های مرتبط با انقلاب صنعتی پنجم


 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 404 بار   |   دفعات چاپ: 81 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر